Når du opholder dig i eller ved vand, kan en nødsituation pludseligt opstå, og så er det vigtigt, at du kan svømme og er i stand til at redde dig selv.

Her får du fire råd til, hvordan du redder dig selv, hvis uheldet er ude ved vand.

1. Find balancen i vandet

Hvis du har gode balancefærdigheder, kan du styre og kontrollere din krops placering i vandet. Du kan vende dig fra at ligge på maven til ryggen, rejse dig op i vandet, stoppe en uønsket bevægelse eller flyde i vandoverfladen.

2. Svøm og bevæg dig

Når du svømmer, sætter du kroppen i bevægelse og forhindrer, at du synker til bunds. Derfor er det så vigtigt, at alle børn lærer at svømme, så de kan redde sig selv og andre. Armtag og benspark får vandet til at bevæge sig eller til at ændre retning. Det giver den kraft, som får kroppen til at bevæge sig gennem vandet.

3. Bevidst vejrtrækning skaber ro

Når du er i vand, er det er godt at have en rolig og kontrolleret vejrtrækning. I en akut situation, hvor du skal redde dig selv, vil din vejrtrækning ofte blive udfordret. Det kan hjælpe dig at tænke på at trække vejret roligt og dybt i stedet for hurtigt og overfladisk. Det giver en god rytme, hvis din udånding sker under vand. Så får du mere tid over vand til en kontrolleret indånding.

4. Kom sikkert op af vandet

Det kan være svært at komme op af vandet på både- og havnemoler. Derfor er det vigtigt, at du ved, hvordan du bedst kommer op fra vandet - her kan du få råd til hvordan. Placer dine arme over kanten. Lav benspark og stræk armene. Løft overkroppen ind over kanten. Det er vigtigt, at du koordinerer dine arm- og benbevægelser, og at bevægelserne er eksplosive. Løft et knæ og ben ind over kanten før resten af kroppen. Orienter dig, når du kommer ved havne og moler. Hvis du ved, hvor der er stiger, kan det hjælpe dig meget til at komme op af vandet. Det bedste sted at kravle op i en båd afhænger af bådtypen. En påhængsmotor kan benyttes som trappe, hvis den er slukket.

Sådan tackler du et revlehul

De såkaldte revlehuller er skyld i mange drukneulykker, fordi selv stærke svømmere går i panik eller drukner af udmattelse. Men hvis du lærer visse kendetegn og nogle enkle forholdsregler kan du undgå, at det bliver farligt. Bliv klogere på revlehuller