Livredderposter flager med gult onsdag d. 27. juli

Livreddernes gule flag betyder normalt, at du skal udvise særlig opmærksomhed ved badning. Onsdag d. 27. juli 2022 ryger de kortvarigt til tops i landets 35 livreddertårne af en anden årsag.

Danmark har hele juli været ramt af Tour-feberen, og i de seneste uger er mange også ramt af den gule feber i forbindelse med Jonas Vingegaards Tour-sejr.

Landets kystlivreddere er hver dag i hele badesæsonen iklædt den gule trøje, og på onsdag vil TrygFonden Kystlivrednings livredderposter i hele landet – i forbindelse med hyldesten af vores Tour-vinder – flage med gult, når tårnene åbner.

TrygFonden Kystlivrednings 35 livreddertårne flager hver dag med gule, røde eller rød-gule flag. Flagene fortæller om badeforholdene på stranden. Det rød-gule flag betyder, at livredderposten er åben, og at man skal udvise almindelig opmærksomhed, når man bader. Det gule flag betyder, at man skal udvise særlig opmærksomhed ved badning. Det røde flag betyder, at livredderne fraråder badning.

I perioden 24. juni - 17. august er alle TrygFonden Kystlivrednings livreddertårne åbne i tidsrummet kl. 10.00 - kl. 18.00. Når tårnene åbner på onsdag den 27. juli, vil alle 35 livredderposter altså flage med gult i tidsrummet kl. 09.45 - kl. 10.00. Når tårnene officielt åbner kl. 10.00, vil livredderne hejse det flag, der passer til den enkelte strands vind- og vejrforhold.

"Mange af vores livreddere er ligesom mange andre danskere blevet ramt af Tour-feberen denne sommer. De fleste af dem har ikke kunnet følge med i livedækningen af løbet, da alle etaper er kørt i vores åbningstid, men selvfølgelig ønsker vi at bidrage til en helt ekstraordinær gul fest på onsdag. Derfor flager vi med gult, inden vi reelt åbner livredderposterne, men i de situationer hvor der kan være farlige lokale forhold, flager vi selvfølgelig med rødt. Badegæsternes sikkerhed går foran alt," siger Lasse Serup Jensby, driftsleder i TrygFonden Kystlivredning.

Flag og skilte på stranden

Store sikkerhedsskilte, rød-gule livredderflag og grønne redningsnumre er vigtige for din sikkerhed, når du besøger en strand i Danmark. Her kan du få et overblik over, hvordan du kan bruge dem.

Læs om flag og skilte på stranden