Lørdagslivredder - prøv kræfter med sjove og vigtige livredningsøvelser

LørdagsLivredder giver børn mulighed for at afprøve forskellige livredderdiscipliner i trygge rammer hver lørdag henover sommeren 2019. Det er et forløb for alle børn på mindst 10 år, som afvikles ved TrygFondens livreddertårne på fem strande landet over.

LørdagsLivredder er et tilbud for alle børn på 10 år og opefter. Børnene lærer basale livredningsøvelser og får fortrolighed med det udstyr, som bruges af livredderne. LørdagsLivredder foregår syv lørdage, mens livredderne er til stede i deres livreddertårne på fem af vores strande; Gudmindrup Strand, Østerstrand (Fredericia), Ishøj Strand, Thyborøn Badestrand og Islands Brygge Havnebad. Første gang er lørdag d. 6. juli, og sidste gang er d. 17. august.  Derudover stifter deltagerne også bekendtskab med brugen af redningskranse.

LørdagsLivredder handler om at lære børn, hvad livredning er og give dem mulighed for at prøve ting af selv. Vi sætter fokus på, at livredning kan være en færdighed for børn og voksne – ligesom det at kunne svømme og cykle. Det er vigtigt at kunne, da Danmark er omgivet af vand og dels har masser af åer, havne, søer, moser, fjorde – og pools, som er dejlige at være ved og i, men kan være en udfordring, hvis man ikke kan svømme. Jo flere der kan livredning – jo flere er der til at træde til, hvis uheldet er ude!

Vi håber, at deltagerne vil få det sjovt og samtidigt lære noget vigtigt.

Vil I være med?

Det eneste, man skal gøre, er at møde op med sine forældre eller værger ca. 10 min., før det begynder (kl.12-13). Børnene må gerne komme alle syv gange, men kan også blot deltage de gange, som passer bedst. Til LørdagsLivredder bekræfter du som forælder:

• At dit barn er minimum 10 år.

• At dit barn er svømmedueligt, dvs. kan svømme minimum 200 m.

• At du under dit barns deltagelse i LørdagsLivredder opholder dig i nærheden og kan kontaktes på det telefonnummer, som du har opgivet.

• At du accepterer, at deltagelse er på eget ansvar –  evt. tilskadekomst er fx ikke dækket af nogen ulykkesforsikring eller lignende tegnet af TrygFonden Kystlivredning.

• At du accepterer, at vi i forbindelse med dit barns deltagelse i LørdagsLivredder behandler de personoplysninger, som du giver, når du tilmelder dit barn.*

(*) Oplysningerne bruges alene til afvikling af LørdagsLivredder og til statistik og udvikling af LørdagsLivredder. Du kan finde yderligere generelle oplysninger om vores behandling af persondata, herunder de registreredes rettigheder her.

Landets største Kystlivredningstjeneste

TrygFonden og Dansk Svømmeunion står bag TrygFonden Kystlivredning, som i mere end 20 år har arbejdet med at forebygge drukneulykker og lære danskerne at have respekt for vand. Vi er i dag landets største kystlivredningstjeneste, som hvert år uddanner ca. 200 kystlivreddere, der bemander vores LivredderPatruljer og 36 tårne på danske strande og havnebade.

Download desuden vores app – ”Livredder” - der giver børnene mulighed for at træne forskellige aspekter inden for livredning.

En række svømmeklubber har livredning og evt. konkurrencelivredning på programmet. Har dit barn lyst til at lære mere om livredning, så kontakt jeres lokale svømmeklub og hør mere om mulighederne.

God fornøjelse!

Spot image

Download Livredder app'en

Har du set Livredderne på tv? Hent Livredder-appen, hvor du med mobilen i hånden selv kan blive klogere på at redde liv. I app'en møder kan du også møde deltagerne fra tv-serien Livredderne på DR Ultra, og se om du kan klare deres udfordringer.

Download Livredder til iOS