Kraftig fralandsvind skaber livsfarlige situationer på landets strande

Pas på fralandsvinden, og tag ikke badedyr og luftmadrasser med i vandet. Sådan lyder rådet fra TrygFonden Kystlivredning, efter den seneste uges perfekte strandvejr skabte enorm travlhed hos livredderne. De gennemførte flere aktioner, hvor kraftig fralandsvind var medvirkende til at bringe badegæster og surfere i fare.

Der var trængsel på strandene i sidste uge, hvor børnefamilierne for alvor kunne kaste sig i bølgerne efter skoleårets afslutning. Seks gange måtte livredderne i aktion for at redde badegæster og surfere, som ikke kunne komme tilbage til land pga. fralandsvinden. Det får livredderne til at advare om den kraftige vind, som kommer til at præge denne uges badeture.

"Når der er fralandsvind, skal badedyr og luftmadrasser blive på land. Man kan lynhurtigt drive for langt ud fra kysten til, at man selv kan komme tilbage. Det kræver en masse kræfter at svømme tilbage til stranden, og man kan let gå i panik, så man mister endnu flere kræfter", siger Anders Myrhøj, chef for drift og sekretariat i TrygFonden Kystlivredning.

Surfere måtte reddes i land

Vinden gav også surfere problemer med at komme tilbage til land.

"Vi har også oplevet surfere, der kommer i problemer i den kraftige vind, hvis deres udstyr går i stykker. Som udgangspunkt befinder de sig et stykke fra kysten, når de surfer, og får de problemer med udstyret, kan de hurtigt komme for langt ud, til at de har kræfter til selv at svømme i land. Vores opfordring er derfor, og det gælder også for de badende, at man aldrig går alene i vandet, for så er der ingen til at slå alarm, hvis uheldet skulle ske", siger Anders Myrhøj.

Danskerne har respekt for vandet

Generelt er danskerne gode til at passe på sig selv og hinanden ved stranden, lyder det fra TrygFonden Kystlivredning.
"Vi oplever, at langt de fleste danskere tager de nødvendige forholdsregler, når de bader. Mange sørger for at bade i livreddernes primære zone, som er mellem de rød/gule flag i strandkanten ved livreddertårnet, hvor livredderne holder særligt skarpt øje. Selv de bedste svømmere kan komme i vanskeligheder, og derfor er livredderne en ekstra sikkerhed", siger René Højer, programchef i TrygFonden med ansvar for bade- og vandsikkerhed.

Aktioner, hvor personer var i livsfare:

Bellevue Strand:

En ung pige, der bader alene uden for livreddernes primære zone, signalerer, at hun har brug for hjælp. Da livredderne når frem til hende, har hun slugt vand og er i chok. Hun kan ikke svømme og hjælpes tilbage til land, hvor hun kaster vand op og kortvarigt mister bevidstheden. Hun bringes til hospitalet i ambulance.

Grenaa Strand:
Atypiske vind-og strømforhold med bølger på Grenaa Strand medførte, at havbunden blev stejlere end sædvanligt, hvilket var en overraskelse for mange lokale badegæster. En ældre kvinde bliver revet omkuld og kan ikke selv rejse sig igen. Hendes veninder kan ikke hjælpe hende, så livredderne henter hende tilbage på land.

Hvidbjerg Strand:
Livredderne observerer en kitesurfer, der har mistet kite og board ca. 150 m ud for kysten. Livredderne sejler ud til surferen, som nu er drevet 300 m ud og holdes oppe af en anden kitesurfer. Da livredderne samler kitesurferen op i båden, er de drevet ca. 400 m ud fra kysten pga. den kraftige vind.

Hvide Sande Sydstrand:
Livredderne bliver alarmeret af en strandgæst om en windsurfer, der har problemer 500 m syd for livreddertårnet og 400 m ude i vandet. Livredderne sejler ud til surferen, der har knækket masten og er for udmattet til selv at svømme tilbage til land.

Ishøj Strand:

Livredderne observerer to luftmadrasser 200-300 m ude fra kysten og ca. 400 m udenfor primærzonen. Et midaldrende ægtepar er drevet ud fra kysten. Kvinden kan ikke svømme, og manden kan ikke svømme hende i land pga. den kraftige fralandsvind. Livredderne sejler ud og henter kvinden ind, mens manden selv svømmer tilbage til land under overvågning fra livredderne.

Moesgaard Strand:
To piger på 6 og 8 år bliver taget af vinden og driver ud på en oppustelig sofa. Faren forsøger at hente dem ind, men han kan ikke svømme. Livredderne spotter det hurtigt og henter pigerne ind på land ca. 40 m fra kysten.

Yderligere bragte livredderne fra Tversted Strand en hjertestarter ud til et hjertestop i et nærliggende sommerhus.

Fra fredag den 29. juni til søndag den 8. juli gennemførte livredderne i alt 7 røde aktioner, 555 almindelige førstehjælpsaktioner, 685 forebyggende aktioner og 13.685 oplysende aktioner.

Yderligere oplysninger:

Anders Myrhøj, chef for drift og sekretariat i TrygFonden Kystlivredning
E-mail: myr@svoem.dk

René Højer, programchef med ansvar for bade- og vandsikkerhed i TrygFonden
E-mail: rh@trygfonden.dk