Træn som livredderne

Mange danskere benyttede weekendens gode vejr til at tage en tur til stranden, og det kan ses i livreddernes aktionstal, der viser, at de gennemførte over 7.000 indsatser i den forløbne uge. I den kommende uge ser vejrudsigten mindre lovende ud. Vandet er dog stadig lunt, og landets livreddere opfordrer til, at danskerne stadig gør brug af de dejlige badevandstemperaturer til sjove aktiviteter ved stranden, bl.a. til at træne som livredderne.

I den kommende uge byder den danske sommer ifølge meteorologerne på ustadigt vejr med temperaturer mellem 15 og 20 grader. Men vandet er stadig lunt og dejligt, så er man i sommerhus eller bare ved vandet, er der stadig rig mulighed for sjove aktiviteter på stranden.

"Nogle vil nok hævde, at man skal være vinterbader for at have lyst til at tage til stranden i øjeblikket. Men selvom vejret ikke indbyder til at ligge på et badehåndklæde og læse krimier en hel dag, er der stadig masser af sjove ting, man kan foretage sig, bl.a. at træne som vores livreddere", siger Anders Myrhøj, kystlivredningschef i TrygFonden Kystlivredning.

TrygFondens livreddere er til stede på strandene hver dag gennem hele sommeren
TrygFondens livreddere er til stede på strandene hver dag gennem hele sommeren, og når der ikke er så mange badegæster at holde opsyn med, bruger de tiden på at træne redningsøvelser samt teste og vedligeholde deres udstyr. De bliver også testet med såkaldte in-situ øvelser, hvor instruktører kommer på uanmeldt besøg og simulerer kritiske situationer for bl.a. at se, hvordan og hvor hurtigt livredderne reagerer.

"Vi kan alle sammen – både børn og voksne – med fordel øve os i nogle af de samme ting som livredderne. Det kan både gøre os mere sikre og trygge i vandet, og så kan det først og fremmest give os nogle rigtig sjove og gode fælles oplevelser sammen med familien", siger Anders Myrhøj og fortsætter:

"Allerede inden du går i vandet, skal du finde ud af vindretningen. Det lyder banalt, men de seneste uger har vist os, at det er der behov for. Derudover handler det om at gøre børnene fortrolige med at komme sikkert i vandet, opnå kontrolleret vejrtrækning og skabe fremdrift. Med nogle sjove øvelser kan man let øve nogle meget relevante færdigheder til både selvredning og det at kunne redde andre. Og når man lærer at færdes trygt og sikkert i vand, skaber det også en naturlig – og stor – glæde for at være i vandet."

"Kom endelig hen og tal med livredderne, når du er på stranden med familien. Nu, hvor der ikke er så mange badende, har de tiden og vil meget gerne tale med strandgæsterne om de lokale forhold, ligesom de gerne viser noget af deres udstyr frem – selvfølgelig under hensyntagen til både coronaregler, og at de fortsat kan holde opsyn på stranden. Men alle er altid velkomne", siger Anders Myrhøj.

Livredderne fra TrygFonden Kystlivredning er til stede hver dag kl. 10-18 på 37 strande og havnebade frem til den 19. august.

Hop, pust, plask – sjove livredningsøvelser for hele familien:

Inden I går i vandet:
- Tjek vindretningen, inden I går i vandet, fx ved at slippe noget sand i vinden – så kan I se, hvilken vej det blæser. Er der fralandsvind, skal I lade oppustelige badedyr og luftmadrasser blive på land, og er der pålandsvind, skal I være opmærksomme på revlehuller

I vandet:
- Lav 10-20-30 og øv at få hovedet under vand
- Flyd på ryggen (hvor du kan bunde) i mindst 30 sekunder. Træk evt. barnet gennem vandet, mens det ligger på ryggen og plasker med benene
- Lav sjove spring i vandet – prøv fx at dreje rundt om dig selv på stedet, mens du hopper, eller spring i vandet fra din fars eller mors hænder eller skuldre
- Svøm ud til den voksne, kravl op på skuldrene, spring i vandet og svøm tilbage igen
- Se, om du kan få barnet til at holde balancen på et board eller noget andet flydende – vær helt tæt på og hold selv fast i boardet i starten. Hav derudover snor i boardet – så kan I også prøve at trække hinanden gennem vandet

På stranden:
- Besøg livredderne i tårnet og se på deres udstyr
- Tal om bølgerne, livreddernes flag og eventuelle særlige forhold på stranden

Se flere gode ideer til sjove øvelser her: AquaSafe – Livredning til alle.

Livredder – app med sjove og lærerige aktiviteter for børn

Med TrygFondens Livredder-app kan børn prøve at give livreddende førstehjælp, lære om vindens retning og styrke og gennem lege, quizzer og øvelser lære om sikkerhed ved vandet. Appen indeholder også korte spil, og man kan prøve at give kunstigt åndedræt og hjertemassage ved at puste og trykke på telefonen samt gætte vindens retning og styrke.

”Livredder” kan downloades gratis i både App Store og på Google Play.

De fem baderåd

1. Lær at svømme
2. Gå aldrig alene i vandet
3. Læs vinden og vandet
4. Lær stranden at kende
5. Slip ikke børnene af syne

For yderligere oplysninger, kontakt venligst:

Anders Myrhøj, kystlivredningschef i TrygFonden Kystlivredning, tlf.: 24 21 90 60, e-mail: myr@svoem.dk.

Aktionstal for uge 29

I uge 29 (den 13. juli til og med den 19. juli) gennemførte livredderne i alt 7.407 indsatser. Heraf var 166 almindelige førstehjælpsaktioner, 315 forebyggende aktioner og 6.926 oplysende indsatser.