Vælg en strand med livreddere – og bliv mellem de rød-gule flag

Meteorologerne lover masser af solskin og varme i de kommende dage, og det trækker mange både børn og voksne til de danske strande. Efter en uge med tre livreddende aktioner lyder den klare opfordring fra TrygFonden Kystlivredning: Vælg altid en strand med livreddere, og bad altid mellem de rød-gule livredderflag. Så er der størst chance for at få hurtig hjælp, hvis du kommer i vanskeligheder i vandet.

Sommervejret har ramt Danmark, og mange benytter muligheden for at tage en tur til stranden. Det skaber travlhed for TrygFondens kystlivreddere, der i uge 29 havde tre såkaldte livreddende aktioner, bl.a. en yngre mand, der blev væltet omkuld af bølgerne og mistede bevidstheden. Heldigvis havde manden valgt at bade ved en strand med livreddere, og de rykkede hurtigt ud, da uheldet skete.

Vi vil gerne opfordre alle til at få rigeligt at drikke – især på de varme sommerdage, vi har i vente

Hændelsen understreger vigtigheden af, at man bader i livreddernes primære zone, som er markeret med rød-gule flag i vandkanten. Dette område mellem flagene holder livredderne særligt øje med. Når badegæsterne bevæger sig uden for livreddernes primære zone, tager de derfor en unødig risiko.

"Livredderne har konstant øjnene på vandet i deres primære zone, så de kan hurtigt spotte, hvis nogen kommer i vanskeligheder. Det er ikke altid, at den nødstedte selv er i stand til at signalere efter hjælp, og derfor vil andre badegæster ikke nødvendigvis opdage, hvis en person er i problemer. Den største sikkerhed får du således ved at bade der, hvor livredderne holder skarpt øje. De har både udstyret og er specialtrænet i at træde til ved både mindre alvorlige hændelser, og når der er fare for badegæsternes liv", siger Michael Iwersen, uddannelsesleder i TrygFonden Kystlivredning.

Vær opmærksom på lokale forhold – og husk væske i varmen

En anden god grund til at bade, hvor der er livreddere, er, at flaget i toppen af livreddertårnet advarer, hvis der er forhold, som gør det farligt at bade. Og livredderne er altid klar til at fortælle om eventuelle særlige lokale forhold, man som strandgæst bør være opmærksom på.

"Når du kommer til en ny strand, du ikke kender, kan du ikke altid se, om der er noget, du skal passe særligt på, fx om der er revlehuller, eller om der er stærk strøm. På en almindelig dag med gode badeforhold hejser livredderne det rød-gule flag i toppen af livreddertårnet. Bliver det gule flag hejst, er der forhold, man skal være særligt opmærksom på, og er der rødt flag, frarådes al badning. Det sker fx, hvis vandet er forurenet. Men er du det mindste i tvivl om noget, så kom hen og få en snak med os livreddere. Det er du altid meget velkommen til", siger Michael Iwersen og fortsætter med en særlig opfordring til de kommende varme dage:

"Vi oplever hvert år folk, der kommer i problemer, fordi de ikke har fået nok væske. Så vi vil gerne opfordre alle til at få rigeligt at drikke – især på de varme sommerdage, vi har i vente."

Aktionstal for uge 29

I uge 29 (15. juli – 21 juli) gennemførte livredderne 7.136 indsatser, hvoraf de tre var aktioner, hvor det vurderes, at personer var i livsfare. Derudover var der 211 almindelige førstehjælpsaktioner, 247 forebyggende aktioner og 6.675 oplysende indsatser.

De tre røde aktioner:

Køge Bugt den 19. juli:

En kitesurfer falder i vandet 400-500 meter væk fra kysten. Strømmen driver ham ud, selvom der er pålandsvind, og kiten er gået i stykker. Livredderne sejler ud til kitesurferen, får ham op i båden og sejler ham ind til land. Efterfølgende finder livredderne også kitesurferens board, der var blevet væk.

Søndervig Strand den 18. juli:

Livredderne ser en yngre mand blive væltet omkuld af bølgerne og henter ham efterfølgende ind på land. Manden er bevidstløs og har besværet, men dog normal vejrtrækning. Livredderne sørger for ekstra ilt, hvilket giver ham bevidstheden tilbage, og ved overlevering til ambulancen kan manden stå selv med støtte og svare kort på spørgsmål.

Hvide Sande Sydstrand den 15. juli:

En kitesurfer er faldet ned 150 meter ude i vandet et lille stykke uden for livreddernes primære område. En af livredderne, der er ude at træne på et rescue board, padler over til kitesurferen, som er uden redningsvest og har brug for hjælp. Linerne til kiten er knækket, så kitesurferen har frigjort sig selv og er godt træt. Livredderen får bjærget kitesurfer og udstyr ind gennem brændingen på sit board.

Yderligere oplysninger:
Michael Iwersen, Uddannelsesleder i TrygFonden Kystlivredning
E-mail: miw@svoem.dk

Om TrygFonden
TrygFonden varetager TryghedsGruppens almennyttige arbejde. TryghedsGruppen er hovedejer i forsikringsselskabet Tryg og skaber værdi og tryghed gennem langsigtede investeringer og almennyttige uddelinger. Læs mere om TrygFondens aktiviteter på www.trygfonden.dk.

De fem baderåd

Forebyg ulykker ved at følge de 5 baderåd, udviklet af TrygFonden og Dansk Svømmeunion

1. Lær at svømme
  2. Gå aldrig alene i vandet