Ny redningsstige skal forebygge drukneulykker

Den er orange, den lyser i mørke, og så kan den holde til lidt af hvert.

TrygFondens redningsstige er lige nu ved at blive opsat på havnekajen i Aalborg og på havnefronten i Aarhus. Den særlige type stige, der er synlig fra både vand og land, robust og nem at komme op ad, er blevet gennemtestet i flere år. Bl.a. har stigen stået i en halv meter is i det nordlige Sverige i mere end et år for at se, hvorvidt hårde vejrforhold påvirkede den. Testresultaterne er blevet brugt til at færdiggøre redningsstigen, der nu opsættes syv udvalgte steder i Danmark.

"Havnene i de større danske byer tiltrækker mange mennesker, og når flere færdes ved vandet, betyder det også, at der er større risiko for, at nogle falder i. Hvis uheldet er ude, er det vigtigt, at man har en reel mulighed for at komme op igen. Vi håber derfor, at stigerne vil bidrage til at skabe tryghed og forebygge drukneulykker," siger René Højer, programchef for sikkerhed i TrygFonden.

En fjerdedel af alle drukneulykker i Danmark sker i havne – typisk hvor folk færdes alene, mens det er mørkt og pludselig falder i vandet.

TrygFondens redningsstige er udviklet med fokus på synlighed, sikkerhed og funktionalitet, så den er let at få øje på – også fra vandsiden – og nem at kravle op ad. Redningsstigen har været gennem adskillige test siden 2012, hvor den blev udvalgt som vinder i en arkitektkonkurrence udskrevet af TrygFonden og Arkitektforeningen.

Stigen er nu færdigudviklet og bliver i den kommende tid opsat syv steder i landet, hvor den ventes at gøre mest nytte i forhold til at forebygge drukneulykker. Bl.a. I Aalborg.

"Aalborg Havn er desværre et af de steder, hvor der er sket flere drukneulykker gennem tiden. Men vi prioriterer sikkerhed i udvikling af byrummet langs havnefronten højt, og vi er glade for at være blandt de syv udvalgte områder, der nu får opsat de nye synlige redningsstiger. Vi håber, at tiltaget vil bidrage til at undgå flere fatale drukneulykker i fremtiden," siger Henrik Jess Jensen, afdelingsleder for Veje og Infrastruktur i Aalborg Kommune.

TrygFondens redningsstige

TrygFondens redningsstige kan være med til at redde liv ved vand. Læs om, hvad der gør TrygFondens redningsstige unik og innovativ. Læs om TrygFondens redningsstige