Tips og træning i det åbne vand

Der findes flere åbent vand-svømmeklubber i hele landet, hvor du kan få både individuel og holdundervisning på flere niveauer.

Du kan også finde et mere uforpligtende åbent vand-fællesskab, hvorigennem du altid kan finde en eller flere svømmemakkere at træne sammen med. Mulighederne er mange – uanset dit svømme- og ambitionsniveau. Vil du træne på egen hånd eller bare have nogle ideer til gode træningsøvelser, er her et par forslag:

  • Få ro på vejrtrækningen. Især ved lave vandtemperaturer oplever mange, at vejrtrækningen bliver meget gispende, når de går i vandet og forsøger at svømme. Det er en reaktion på kuldepåvirkningen og sker også, selvom du har våddragt på. Brug derfor altid lidt tid på at vænne kroppen til vandet og tag nogle rolige svømmetag, indtil du får puls og vejrtrækning under kontrol.

  • Find noget at sigte efterNår du så har genfundet roen og begynder at svømme, så find noget i landskabet at sigte efter. Det kan være en vindmølle, et højt træ i horisonten eller en orange bøje i vandet. Hovedsagen er, at du har noget at navigere efter, som er nemt at få øje på og bliver samme sted. Det skal altså ikke være en båd eller andet, der bevæger sig.

  • Intervaltræning mellem bøjerSvøm på en hav-bane markeret med bøjer. Så er der ikke andre brugere, og du kan koncentrere dig om din svømning. Brug banen til at svømme intervaller mellem bøjerne. Svøm fx mellem to bøjer i højt tempo, hold pause og gentag turen nogle gange. Intervaltræning er en god måde at træne sin kondition på.

  • Leg” i bølgenEr du ved en strand med større bølger, kan du prøve at udfordre dig selv med at komme ud gennem brændingen (dér, hvor bølgerne brækker) og svømme med bølgerne ind igen. Det kan være med til at give dig en god ”forståelse af vandet” og samtidig være en sjov og udfordrende oplevelse. Vær dog altid opmærksom på strømforholdene, så du ikke bliver overrasket, og bevæg dig kun ud i store bølger, hvis du føler dig tryg ved det. 

  • Få en god oplevelse til en massestart. Vil du gerne deltage i stævner og arrangementer, hvor mange stiller til start på én gang, er det en god ide at øve sig i massestart. Ellers kan du få lidt af et chok, når vandet omkring dig pludselig forvandles til en stor omgang skum, sprøjt og baskende arme og ben. Prøv derfor at svømme med minimum to andre, hvor I starter meget tæt på hinanden. De to yderste skal så prøve at få svømmeren i midten ud af kurs ved at skubbe til ham, svømme hen over ham og eventuelt hive ham i arme, ben og briller. Det kan lyde ubehageligt, men det er god træning og rart at have prøvet, hvis det skulle ske ved en konkurrence. Og husk selvfølgelig altid at passe godt på hinanden!

  • Lig på ”hjul”. Ligesom cykelryttere kan spare energi ved at ligge på hjul af forankørende ryttere, kan svømmere også have glæde af at svømme lige i hælene på hinanden. I behøver bare at være to for at træne at ”ligge på fødder” og få udnyttet draftingen bedst muligt.

  • Rul rundt – og bevar fremdrift og orientering. Hvis du pludselig sluger en bølge, får vand i svømmebrillerne eller bare har brug for ekstra luft, kan det være en hjælp at rulle rundt på ryggen og svømme rygcrawl for en kort stund. Dermed bevarer du fremdriften, samtidig med du giver dig selv en kort pause med mulighed for at rette briller og tage en ekstra vejrtrækning. Man kan imidlertid godt blive lidt rundtosset, ligesom det kan være svært at bevare orienteringen, så det er en god ide at øve sig under træning.

  • Og husk så altid at være synlig og holde øje med andre brugere i vandet. Der er mange brugere af det åbne vand, og fx baglænsroere, vandscootere og skibe kan komme i høj fart uden mulighed for pludselig at opdage – og ikke mindst navigere uden om – en svømmer i en sort våddragt. Så sørg for at være synlig med pangfarvet badehætte og havtaske. Og vær selv opmærksom på andre brugere af det åbne vand. 

Find åbent vand-baner her – så kan du koncentrere dig om din svømning og skal ikke også have fokus på roere, skibe og andre brugere af vandet. Og se her, hvor du kan få undervisning i åbent vand-svømning.

Du kan også finde en makker til at svømme med i det fri via et åbent vand-fællesskabpå fx Facebook