Nye udfordringer for erfarne åbent vand-svømmere

Er du erfaren åbent vand-svømmer har vi gode råd til din videre udvikling her

Mange åbent vand-svømmere kommer ikke fra svømmeverdenen, men andre sportsgrene som løb, cykling og triatlon. De er motionister med en god kondition og er vant til at udfordre sig selv, så en svømmedistance på 750 m, 3 km eller måske endda mere, er bare endnu et sportsligt mål, der skal trænes til. Rent svømmeteknisk har de imidlertid ikke altid den store erfaring, og så kan det være godt med nogle grundlæggende råd om teknik, udstyr og muligheder for udvikling og nye udfordringer.

”Åbent vand-svømning er en meget anderledes oplevelse end svømning i svømmehallen. Først og fremmest har du ikke den sorte streg på bunden eller et banetov at navigere efter, og der er ikke altid lige en bassinkant, du kan gribe fat i, hvis du bliver træt. Vandet er tit også køligere, mørkt og måske lidt grumset, og der kan være vind og bølger, som generer vejrtrækningen,” fortæller Caroline Kleemann, der er tidligere konkurrencesvømmer, livredder og i dag ansat som udviklingskonsulent i Dansk Svømmeunion.

Ifølge Caroline Kleemann er forskellene fra svømmehallen dog også den store charme ved åbent vand-svømning. Uanset om vejret byder på høj solskin og ingen vind eller kedeligt og vådt gråvejr, føles det helt specielt og meget befriende at svømme i åbent vand.

”Det er vildt, og det er fedt. Du skal bare have det rette udstyr. Og så skal du have respekt for havet og aldrig svømme alene,” siger Caroline Kleemann.

Netop rådet – eller rettere reglen – om ikke at svømme alene er ifølge Caroline Kleemann det allervigtigste for åbent vand-svømmere. Uanset svømmefærdigheder og –erfaring.

"Vi ser desværre eksempler på, at selv erfarne åbent vand-svømmere får kramper eller kommer i akut nød, og derfor er det vigtigt altid at have en svømmemakker eller svømme et sted, hvor der er livreddere til stede. Samtidigt er det utrolig vigtigt at være opmærksom på andre brugere af havet og selv at være synlig. Fx har baglænsroere meget svært ved at få øje på en enlig åbent vand-svømmer i grå badehætte,” siger Caroline Kleemann

Hun anbefaler også alle åbent vand-svømmere at bruge en havtaske. Den gør først og fremmest svømmeren synlig, og så er den samtidig praktisk til opbevaring af værdier og kan fungere som en lille flydeponton, du kan holde fast i, hvis du fx pludselig får krampe, eller kræfterne slipper op.

Svømning i åbent vand er en disciplin, hvor du altid kan finde nye, sjove udfordringer. Også når du når et niveau, hvor teknikken sidder på rygraden, og distancen under træning altid lyder på flere kilometer. Men selv for de dygtigste svømmere, er meldingen fra Caroline Kleemann klar, når det gælder nye målsætninger og grænsesøgning:

 

Du skal have respekt for havet og aldrig svømme alene

 

”Svøm aldrig ud i vilde og ukendte havområder på egen hånd. Det gælder både i udlandet og herhjemme i Danmark. Søg i stedet inspiration og information i en åbent vand-svømmeklub eller i et åbent vand-fællesskab via de sociale medier. Selvom du ikke er interesseret i undervisning, kan du helt sikkert få gode input til nye udfordrende mål, og de kender mange gode, spændende steder at træne. Det er altid muligt at finde nye, sjove udfordringer i åbent vand,” fastslår Caroline Kleemann.

Få mere information om åbent vand-arrangementer her

Vigtige ”trafikregler” for åbent vand-svømmere

  • Svøm aldrig forbi en havneudmunding. Et skib, der er på vej ud af en havn, har umådeligt svært ved at standse pludseligt op eller foretage hurtige undvigemanøvrer

  • Pas på at komme for tæt på sejlrenden, når du svømmer i en fjord. Det kan være meget svært for store skibe at se en svømmer i vandet

  • Vær opmærksom på andre brugere af vandet, bl.a. kajakroere, baglænsroere, vandscootere og skibe. Undersøg gerne på forhånd, hvilke andre brugere der er i det område, hvor du gerne vil svømme, og undgå at svømme midt i fx baglænsroernes træningsbane

  • Gør dig synlig i vandet, fx med en badehætte og en havtaske i stærke farver

  • Rutinerede bilister kan også komme galt afsted i trafikken. Så selvom du er en dygtig svømmer, må du aldrig sløse og gå på kompromis med sikkerheden.

Se her, hvor du kan få undervisning i åbent vand-svømning, og hvor der findes åbent vand-træningsbaner.

Du kan også finde en svømmemakker via et åbent vand-fællesskab her.

De fem baderåd

Forebyg ulykker ved at følge de 5 baderåd, udviklet af TrygFonden og Dansk Svømmeunion

  1. Lær at svømme
  2. Gå aldrig alene i vandet
  3. Læs vinden og vandet
  4. Lær stranden at kende
  5. Slip ikke børnene af syne
Lær baderådene at kende