Kom i gang med åbent vand svømning

I Danmark er du aldrig langt fra vandet, så går du med en drøm om at springe ud som åbent vand-svømmer, har du masser af muligheder for at udleve den. Marie Brandt Schulz kastede sig ud i åbent vand-svømning i forbindelse med sin debut i triatlon-verdenen. Det blev et interessant møde. I dag er hun en habil åbent vand-svømmer – med mange kilometer bag sig og mod på mange flere udfordringer.

Flere og flere kaster sig ud i bølgen blå for at prøve kræfter med åbent vand-svømning – enten som selvstændig disciplin eller som en del af triatlon-sporten.

Selv for erfarne svømmere kan springet til det åbne hav virke stort, og er du ny i svømmesporten, kan det være decideret grænseoverskridende. For mens vandet i svømmehallen er klart, og du tydeligt kan se og følge den sorte streg på bunden, kan det være svært at orientere sig i det åbne vand.

Vandet er måske grumset, du kan ikke altid se eller nå bunden, der kan være bølger, og måske skal du ovenikøbet dele vandet med vandmænd, fisk og alskens tangplanter.

”Da jeg første gang skulle svømme i åbent vand, foregik det i en sø. Min største skræk var at ramme en ål, og jeg skulle da også lige vænne mig til kun at kunne se cirka en meter frem. Men jeg synes samtidig, det var enormt befriende og virkelig fedt,” fortæller Marie Brandt Schultz.

 

Jeg har virkelig stor glæde og sjov ud af at svømme i åbent vand

 

At svømme med våddragt var – og er – en kæmpe succesoplevelse for hende. Fordi den skaber opdrift, hjælper den svømmeren med at ligge bedre i vandet, så man kan svømme hurtigere, og samtidig hjæper den til, at svømmeren ikke fryser.

Marie Brandt Schultz har fået gode råd fra rutinerede åbent vand-svømmere og har selv gjort sig nogle vigtige erfaringer:

”Jeg lærte hurtigt aldrig at svømme i åbent vand uden ørepropper. Får du koldt vand i ørerne, kan du blive meget svimmel, hvilket er yderst ubehageligt og i øvrigt ret farligt, hvis du prøver at drøne videre på en tri-cykel bagefter. Jeg oplevede også flere gange at få meget gispende vejrtrækning, når jeg begyndte at svømme. Jeg kunne næsten ikke få luft og gik lidt i panik, men det hjalp at vende om på ryggen eller skiftevis tage nogle rolige svømmetag og holde pause, indtil vejrtrækningen var under kontrol igen.”

Når Marie Brandt Schultz træner i det åbne vand, har hun foruden våddragt, ørepropper og svømmebriller altid en badehætte i en pangfarve på. Den holder hovedet varmt, håret væk og sørger i høj grad for at hun er synlig.

Det samme gælder hendes havtaske, der er hendes tro følgesvend, når hun træner:

”Det kræver lidt udstyr at komme i gang, men det er for min egen sikkerheds skyld, og jeg har virkelig stor glæde og sjov ud af at svømme i åbent vand. Så jeg vil klart anbefale alle, der er bare den mindste smule nysgerrige på disciplinen, at prøve det. Men find en svømmemakker eller svøm, hvor nogle kan holde øje med dig fra land. Det er både hyggeligere og langt mere sikkert at følges ad,” siger Marie Brandt Schultz.

Maries tre bedste råd til (nye) åbent vand-svømmere

  • Få hjælp til at finde den rigtige våddragt. Pasform, kvalitet og pris kan variere meget, så prøv altid en våddragt, inden du køber den. Du kan også vælge at leje en i stedet

  • Brug tynde handsker og sæt fødder og hænder i en pose, når du tager våddragten på. Handskerne gør det sværere at rive hul i våddragten, og posen gør det langt nemmere at få dragten på

  • Deltager du i en konkurrence og har brug for at få våddragten hurtigt af, så brug ”glider” (en særlig creme) til underben og arme.

Gode råd til sikker åbent vand-svømning

  • Svøm aldrig alene! Find en svømmemakker eller svøm, hvor der er livreddere – det gælder uanset dit svømmeniveau. Du kan eventuelt melde dig ind i en åbent vand-svømmeforening. Her er der hold på alle niveauer, og er du helst fri for undervisning og holdtræning, kan du stadig få inspiration og gode råd til teknik, udstyr og lokale steder at svømme. En forening kan også guide dig til stævner og arrangementer, som passer til lige netop dit ambitionsniveau – og så kan de hjælpe dig med at bevare motivationen, hvis den skulle begynde at svigte

  • Vær synlig i vandet! Brug en badehætte i en stærk farve og svøm med en havtaske

  • Vær opmærksom på andre brugere af vandet, fx kajak- og baglænsroere

  • Klæd dig på efter vejr og vand. Brug fx altid våddragt, der sidder tæt til kroppen, når vandtemperaturen er 18 grader eller derunder. Brug også gerne ørepropper, så du undgår at få koldt vand i ørerne og dermed risikerer at blive svimmel. Er vandet særlig koldt, er det en god ide også at bruge en neopren-badehætte for at holde på varmen. Men tag en pangfarvet badehætte udenpå!

  • Vær opmærksom på strøm- og bundforhold

  • Tjek vandets renhed. Er der meget skidt i vandet, bør du finde et andet sted at svømme. Det gælder også, hvis der er store mængder pollen, ligesom der i perioder kan være mange brandmænd i vandet

  • Svøm langs kysten.

De fem baderåd

Forebyg ulykker ved at følge de 5 baderåd, udviklet af TrygFonden og Dansk Svømmeunion

  1. Lær at svømme
  2. Gå aldrig alene i vandet
  3. Læs vinden og vandet
  4. Lær stranden at kende
  5. Slip ikke børnene af syne
Lær baderådene at kende