Åbent vand - gode råd om udstyr og teknik

Ligesom mange andre sportsgrene kræver svømning i åbent vand noget udstyr, og du kan nemt bruge mange penge, før du overhovedet er hoppet i vandet. Men lad dig ikke afskrække, for du kan sagtens svømme i åbent vand, uden at det kræver en større udskrivning.

Åbent vand-svømning koster jo en formue. Eller gør det? Der er stor forskel på ”nice to have” og ”need to have”, og der er også gode muligheder for at leje udstyr, så du kan fx kan prøve forskellige våddragter af, inden du eventuelt investerer i din egen.

Det SKAL du have

I princippet kan du ligesom i svømmehallen nøjes med at svømme i badetøj i åbent vand. Men for at få en bedre og sikker oplevelse bør du altid supplere med følgende:

  • Svømmebriller eller -maske. Det er vigtigt, at du kan se, mens du svømmer, og ikke bliver forstyrret af vand i øjnene. Der findes mange forskellige svømmebriller, og hvad der passer bedst til den ene, passer ikke nødvendigvis godt til den anden. Der er også mange, der foretrækker en svømmemaske, som kan give et bedre udsyn i åbent vand.Så prøv dig frem med forskellige modeller i en butik, og find et par, der slutter godt til uden at genere

  • Badehætte i en stærk farve. En badehætte hjælper både med at holde dit hoved varmt og gøre dig synlig i vandet, hvilket er meget vigtigt af hensyn til din sikkerhed

  • Våddragt. En våddragt beskytter dig mod kulde og hjælper med at holde dig oppe i vandet. Mange oplever, at de svømmer hurtigere med våddragt, men det kan godt kræve lidt tilvænning, da den på grund af opdriftseffekten typisk får dig til at ligge højere i vandet end normalt. Den kan også godt stramme lidt og give en følelse af nedsat fleksibilitet i overkroppen. Men de fleste vænner sig hurtigt til det. Der findes adskillige modeller og mærker inden for våddragter. Prøv altid en våddragt, inden du køber den. Du kan også vælge at leje i stedet

  • Havtaske. En havtaske er en oppustelig taske, hvori du kan opbevare dine nøgler og værdier, mens du svømmer. Samtidig kan den bruges som opdriftsmiddel til at holde fast i, hvis du fx pludselig får krampe, eller kræfterne slipper op. Vigtigst af alt er dog dens stærke klare farve, som medvirker til at gøre svømmeren synlig i vandet.

Det KAN du også bruge

Efterhånden som du får svømmet mere og mere, finder du ud af, hvad der kan hjælpe til at give dig endnu bedre oplevelser i det åbne vand. Det kunne fx være:

  • Neoprenhætte. Når vandet er særligt koldt, er det en god ide at bruge en neoprenhætte til at holde hovedet varmt. De findes dog sjældent i stærke farver, så tag din almindelige badehætte udenpå

  • Et godt råd er at anskaffe sig en salve mod gnavemærker fra våddragten. Særligt ved halsen kan en våddragt godt genere lidt

  • Skal du deltage i konkurrencer, hvor der er brug for at få våddragten hurtigt af, kan det også anbefales at bruge en ”glider” (en slags glidecreme) til underarme og –ben

  • Ørepropper. Især når vandet er køligt, kan det være ubehageligt at få i ørerne, ligesom det kan få dig til at blive svimmel og måske ligefrem søsyg og utilpas. Ørepropper findes i mange forskellige varianter.

Find sjove åbent vand-arrangementer her.

gode råd om åbent vand-svømning her.

gode tips og forslag til træningsøvelser i det åbne vand her

De fem baderåd

Forebyg ulykker ved at følge de 5 baderåd, udviklet af TrygFonden og Dansk Svømmeunion

  1. Lær at svømme
  2. Gå aldrig alene i vandet
  3. Læs vinden og vandet
  4. Lær stranden at kende
  5. Slip ikke børnene af syne
Lær baderådene at kende