Frivillige Ildsjæle skaber sikkerhed til søs på SejlSikkert-juletræf

TrygFonden og Søsportens Sikkerhedsråd samlede 100 frivillige SejlSikkert-ambassadører og uddannede SejlSikkert-instruktører til juletræf i Middelfart for at øge sikkerhedskulturen blandt fritidssejlere og fritidsfiskere.

Første søndag i advent afholdt TrygFonden og Søsportens Sikkerhedsråd et stort SejlSikkert-juletræf på Kulturøen i Middelfart med i alt 100 deltagende SejlSikkert-ambassadører og -instruktører. SejlSikkert-juletræffet bød på spændende oplæg og workshops, hvor der blev stillet skarpt på sikkerheden på havet, og på hvordan SejlSikkert kan øge sikkerhedsindsatsen i de lokale klubber og havne.

Målet for SejlSikkert-indsatsen er at nedbringe antallet af drukneulykker og alvorlige hændelser blandt fritidsfiskere og lystsejlere. Gennem at et netværk af over 200 frivillige SejlSikkert-ambassadører samt et korps af 20 uddannede SejlSikkert-instruktører skal indsatsen fremme en øget sikkerhedskultur blandt sejlere og fiskere. Det skal blive en selvfølge, at sikkerheden er i top. Og det skal være en selvfølge, at sejlere og fiskere husker hinanden på det.

"Vi er utroligt stolte over vores SejlSikkert-ambassadører og SejlSikkert-instruktører, som alle tager SejlSikkert-indsatsen alvorligt. Alle deltagerne til vores juletræf var meget engagerede. For os var det rigtig vigtigt at samle så mange ambassadører og instruktører som muligt for at kunne tale om, hvordan vi med nye lokalgrupper kan styrke samarbejdet mellem ambassadørerne og instruktørerne og gøre SejlSikkert-indsatsen endnu skarpere ude i de lokale havne og klubber. Til træffet var der også rigtig mange elementer, der skulle i spil både af interessante oplæg, underholdning og en lækker julefrokost. Alle skulle tage hjem den dag og være rigtig glade for at være en del af SejlSikkert-indsatsen og klar til at klø på i 2017 for den gode sag," siger projektleder for SejlSikkert-indsatsen Rebecca Deely

Besøg af 3 prominente gæster

Til træffet var der besøg af 3 gæster til faglig inspiration og udvikling:

• Forskningschef for Als Research Jacob Als, som fortalte om de nyeste undersøgelser, SejlSikkert har fået udarbejdet omkring SejlSikket-indsatsen og brugen af redningsvest.
  • Thorbjørn Hendil, der kom med sin gribende beretning om, hvordan han var faldet overbord og lå i Smålandsfarvandet i 17 timer og ventede på hjælp.
  • Sidst var der besøg af redningshelikopterpilot Carsten Bo fra Flyvevåbnets Eskadrille 722, der øste af sine oplevelser og erfaringer fra forskellige redningsoperationer. Redningshelikopteren kom også forbi Kulturøen og fløj en runde for de begejstrede tilskuere.

Derudover blev SejlSikkert-instruktør Glen Ole Pedersen interviewet på scenen om et vellykket SejlSikkert-arrangement.
Deltager til SejlSikkert-juletræf Christina Høgsbjerg Rasmussen, som både er frivillig SejlSikkert-ambassadør i Vallensbæk Havn og uddannet SejlSikkert-instruktør fortæller om arrangementet:

"Programmet var interessant og en fin blanding af hyggelige indslag og ny viden. Det er jo et stort netværk i hele landet af ildsjæle, jeg er blevet en del af. Det giver et kick at opleve, og jeg bliver motiveret til at fortsætte med at lave SejlSikkert-events i egen havn. Jeg tog derfra med ideer til aktiviteter i "mit distrikt" og en aftale om at holde klubaften i Ishøj havn. Jeg glæder mig til at arbejde sammen med ambassadørerne i mit område!"

Fiskerne er dårligst til at bruge vest

Udfordringen er at engagere fiskerne til at have en mere sikker adfærd på havet, fordi de fleste sejlere og fiskere f.eks. godt ved, at det er sikrest at tage en redningsvest på, men ikke alle gør det. En tælling i brugen af redningsvest blandt sejlere og fiskere (Kilde: Als Research, september 2016) viser, at fiskerne er dårligst til at bruge vest (29 pct.) Det er netop de lokale SejlSikkert-ambassadører, der kan være med til at gøre en forskel, fordi de selv sejler eller fisker og derfor kender kulturen på havnen og på vandet.

Vi er utroligt stolte over vores SejlSikkert-ambassadører og SejlSikkert-instruktører, som alle tager SejlSikkert-indsatsen alvorligtHej med Hej med dig din steg hej

De 5 sejlråd

1. Lær at sejle